Yunanistan’ın Golden Visa Şartlarındaki Değişikliklere İlişkin Bilgi Bülteni
- Giriş
Kişilerin vatandaşı olmadıkları ülkelere hukuki yollarla seyahat etmelerine olanak sağlayan izin türü vize olan vizeler; ilgili ülkede çalışılması, eğitim alınması, oturum iznine sahip olunması gibi farklı gerekçelerle ve dolayısıyla farklı usullere bağlı olarak verilmektedir.[1]
Golden Visa, kişilere ve aile üyelerine başvurulan ülkede ömür boyu oturum hakkı ve Schengen bölgesi[2] içerisinde serbest dolaşım hakkı sağlayan bir programdır. Bugün birçok Avrupa ülkesi, oturma izni ve hatta vatandaşlık almak isteyen bireylere Golden Visa programları sunmaktadır.
- Yunanistan’ın Golden Visa Programı ve Yapılan Değişiklikler
Programa 2013 yılında dahil olan Yunanistan, belirlenen miktarlarda yatırımı ülkesine getiren üçüncü ülke vatandaşlarına, ömür boyu yenileme hakkıyla birlikte beş yıllık oturma izni sağlamaktadır. [3]
Yunanistan Golden Visa programı, çalışma hakkı sağlamamasına karşın başvuranın çocukları dışında, ebeveynleri ve eşinin anne-babasının da başka bir gereklilik olmaksızın tüm haklardan yararlanmasına olanak sağlamaktadır. Ayrıca, kalış süresi konusunda herhangi bir sınırlama engeli oluşturmamakla beraber sağlık ve eğitim yardımlarıyla birlikte gelmektedir.
Uzun yıllar boyunca Yunanistan, Golden Visa programı kapsamında, programa dahil olan diğer ülkelere nazaran olduça düşük yatırım eşiği uygulamakta ve bu yolla başvurucuların yoğun ilgisini toplamaktadır.
Ancak Yunanistan Cumhuriyeti, yabancı yatırımın ülke geneline daha eşit şekilde yayılmasını sağlamak amacıyla söz konusu yatırım eşiğinde artırım öngören değişikliklere gitmiştir. Buna göre; gayrimenkul yatırımı yapma suretiyle Golden Visa’ya sahip olmak isteyen kişiler için 250.000,00-EUR olan minimum yatırım tutarı 01.08.2023 tarihinden itibaren geçerli olacak şekilde500.000,00-EUR olarak güncellenmiştir.
Söz konusu değişiklik uyarınca, bahsi geçen artırım yalnızca Atina Büyük Bölgesi (Greater Area of Athens), Selanik Belediyesi (Municipality of Thessaloniki) ile Mikonos ve Santorini adalarında (Islands of Mykonos and Santorini) uygulanacaktır. Bu bölgelerin haricindeki yerlerde halihazırda uygulanmakta olan 250.000,00-EUR değerindeki minimum yatırım tutarı halen geçerliliğini korumaktadır.
Yeni düzenlemelerin geçerli olduğu bölgelerde, yatırımcıların bahsi geçen alt sınıra uymak koşuluyla yaptıkları yatırımı yalnızca tek bir mülke yapmaları gerekmektedir.
Söz konusu düzenlemeler 1 Ağustos 2023’ten itibaren uygulanmaya başlanmış olup, bu tarihten öncesinde başvuru işlemleri devam eden kişilere, eski tutardan yararlanma fırsatını da beraberinde getirmiştir. Buna göre; 31 Temmuz 2023 tarihinden önce mülkün toplam değerinin %10'una karşılık gelen bir depozitonun halihazırda ödenmiş olması durumunda, 250.000,00-EUR tutarındaki önceki plandan yararlanma hakkına sahip olunmaktadır. Ancak 2023 yılı bitmeden söz konusu taşınmazın tüm ödemesinin tamamlanması gerekmektedir.[4]
Ayrıca belirtmemizde fayda var ki, Golden Visa başvurusunun değerlendirilebilmesi için, bir gayrimenkul yatırımı yapmanın yanı sıra, her birinin kendine özgü miktar ve şartları bulunan farklı yatırım opsiyonları mevcuttur.[5] Bu kapsamda, gayrimenkul dışındaki yatırım araçlarında yeni düzenlemeyle beraber herhangi bir güncellemeye gidilmemiş olup uygulanan sınırlar geçerliliğini korumaktadır. Başvurucuların, emlak yatırımı dışında bahse konu yatırım araçlarını kullanmak suretiyle de programa dahil olabilmeleri mümkündür.
- Sonuç
Golden Visa programı ile belirli şartlar altında, yatırım yapan kişilere ilgili ülkede oturum izni ve birçok ülkede serbest dolaşım hakkı sağlanmaktadır. Gereken minimum yatırım eşiğiyle bu programın en gözde ülkelerinden olan Yunanistan, Ağustos 2023 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere ülkenin belirli bölgelerinde yapılan gayrimenkul yatırımları için programa başvuru eşiğini artırıma gitmiştir. Her ne kadar başvuru eşiği iki katına çıkmış olsa da bu düzenlemenin ülkenin birçok bölgesinde geçerli olmaması ve diğer yatırım opsiyonları aynen geçerliliğini koruması nedeniyle başvurucular nezdinde halen tercih edilmeye devam etmektedir.
Saygılarımızla,
Gülaç Hukuk Bürosu
[1] MELONI, Annalisa. EU visa policy: What kind of solidarity?. Maastricht Journal of European and Comparative Law, 2017, 24.5: 646-666.
[2] De Somer, M. (2020). Schengen and internal border controls (Schengen ve ulusal sınır kontrolleri). Tampere 20 to Tampere 2.0: Towards a new European consensus on migration, 119-131.
[3] Yunanistan’ın Golden Visa programı ile ilgili hazırladığımız bilgi bültenimiz detaylı ve kapsayıcı bilgiler sunmaktadır. Bkz. https://gulachukuk.gen.tr/yunanistanda-golden-visa-ile-oturum-izni-ve-vatandaslik-kazanilmasina-iliskin-bilgi-bulteni/#_ftn2 (son erişim tarihi: 29/08/2023)
[4] 4251/2014 Sayılı Kanunun 20. maddesinin B fıkrası ile 10 ve 11. maddesinin uygulama hususları, Göç ve İltica Bakanlığı, (Ζητήματα εφαρμογής της παρ. Β’ του άρθρου 20 και των παρ. 10 και 11 του άρθρου του ν. 4251/2014, Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου), Erişim için: https://migration.gov.gr/wp-content/uploads/2023/07/9%CE%9B%CE%A8%CE%A346%CE%9C%CE%94%CE%A8%CE%9F-%CE%949%CE%A1-%CE%B6%CE%B7%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-20%CE%92.pdf (son erişim tarihi: 30/08/2023)
[5] ÜRET, Gül. Between Lifestyle Migration and Comfortable Exit Strategies: Turkish Golden Visa Investors in Greece. Diaspora, 2021, 21.2: 166-187.