Malta Daimî İkamet Programı Hakkında Bilgi Bülteni
Malta Daimî İkamet Programı Hakkında Bilgi Bülteni
- Giriş
Malta hükümeti, 25.08.2015 tarihinde yaptığı 217.18 numaralı düzenleme ile Malta’da oturum izni programını ve yatırımcılara çeşitli imkanlar içeren bir dizi seçenek sunmuştur. “Malta İkamet ve Vize Programı” için başvurular 26.03.2021 tarihine kadar işleme alındıktan sonra söz konusu düzenleme hakkında güncelleme[1] yapılarak şu an yürürlükte olan 29 Mart 2021 tarihli “217.26” sayılı ve Malta Daimî İkamet Programı isimli Yönetmelik[2] uygulanmaya konulmuştur.
İşbu bülten ile de anlaşılacağı üzere söz konusu program pek çok imkân tanımakta, bununla birlikte ilgili yönetmelikte yapılan güncellemelerin detaylı koşullar ihtiva etmesinden dolayı takip edilmesi gerekmektedir. Bu bülten ile söz konusu programın en güncel hali hakkında genel bilgi sahibi olunması amacıyla açıklamalarda bulunulacaktır.
- Genel Olarak Malta Kalıcı İkamet Programı
Malta İkamet Programı, Malta’ya yatırım yapmayı düşünen ve kalıcı ikamet izni elde etmek isteyen yatırımcılar için tasarlanmış bir programdır. Bu program kapsamında, yatırımcılar belirli bir miktarda sermaye yatırımı ile Malta’da taşınmaz edinebilirler. Başvuru sahiplerinin mali durumları ve Malta toplumuna katkıları değerlendirilmektedir. Başvuru süreci, Malta Vatandaşlık ve Göçmenlik Hizmetleri Ajansı aracılığıyla gerçekleştirilir.
Malta, söz konusu programdaki düzenlemeye göre coğrafi olarak Malta merkez, Gozo adası ve Malta’nın güneyi şeklinde ifade edilmektedir[3]. Malta merkez ise, Gozo adası ve Malta’nın güneyi için belirtilen şehirler dışında kalan alanı ifade etmektedir. Bu ayrım, taşınmazların satın alınmasında ve kiralanmasında bedellerinde tayininde dikkate alınmaktadır.
Avrupa Birliği üyesi olmasından dolayı Malta’da oturum izni olan kişiler Avrupa Birliği’nin serbest dolaşım hakkından yararlanmakta ve bu da Malta’da ikamet etmek ve çalışmak isteyen yatırımcılar için çekici bir seçenek olmaktadır.
Malta’da oturum izni almak isteyen yatırımcılar, Malta Kalıcı İkamet Programı aracılığıyla kalıcı ikamet izni başvurusunda bulunabilmektedir. Bu program, Malta’ya yatırım yapacak kişilere, onlar için uygun olan bir dizi yatırım seçeneği sunmaktadır. Bu program ile kalıcı ikamet izni alanlar, Malta’da serbestçe yaşayabilecek ve çalışabilecektir.
Malta Hükümeti, söz konusu program hakkında oldukça ayrıntılı bir düzenleme yaparak başvuru koşullarını belirlemektedir. Bu koşullardan ilk olarak bakılması gereken, başvuracak kişinin hangi ülke vatandaşı olması gerektiği ile ilgilidir. Buna göre bu programa başvuracak kişinin Avrupa Birliği ve Avrupa Ekonomik Birliği üyesi devlet vatandaşı ve İsviçre vatandaşı olmaması şartı aranmaktadır[4]. Bu durumda başvuru yapabilecek üçüncü ülke vatandaşlarının hangi ülkeler olduğu hususu, Avrupa Ekonomik Bölgesi ülkeleri[5] ve İsviçre’nin dışında kalan ülkeler şeklinde ifade edilmektedir.
Başvuran kişi yalnızca kendisi için değil, belirtilen aile bireyleri[6] için de başvuruda bulunabilecektir ve bu kişiler de söz konusu programın tanıdığı haklardan yararlanabilecektir:
- Başvuran kişi ve eşi;
- Başvuran kişi veya eşinin başvuru sırasında 18 yaşın altında olan evlatlık ya da öz çocukları;
- Başvuran kişi veya eşinin başvuru sırasında 18 yaşın üstünde olan, evli olmayan ve ekonomik olarak başvuran kişiye bağlı olan evlatlık ya da öz çocukları;
- Başvuran kişi veya eşinin ekonomik olarak bu kişilere bağlı olan anne-baba ve onların üst soyları,
- Başvuran kişi veya eşinin engelli olduğu rapor ile kanıtlanmış yetişkin çocukları.
Bu koşulun yanı sıra pek çok maddi koşul da belirtilmektedir. Başvuru sahibi ile birlikte başvuru yapmak için sayılan kişilerin başvurması halinde kişi başına 7.500,00-€ başvuru ücreti ödenmesi gerekecektir[7].
Söz konusu programa başvuru hem taşınmaz satın alınması şeklinde hem de taşınmaz kiralanması şeklinde yapılabilmektedir. Malta, taşınmazların bulunduğu lokasyon konusunda bir ayrım yapmaktadır. Buna göre;
- Güney Malta/Gozo’da en az 10.000,00-EUR veya Malta’nın geri kalanında 12.000,00- EUR değerinde bir mülk kiralamak[8],
- Güney Malta/Gozo’da en az 300.000,00-EUR veya Malta’nın geri kalanında 350.000,00-EUR değerinde bir mülk satın almak[9].
Başvuru ile ilgili olarak Malta Hükümeti’ne geri ödemesiz 40.000,00-EUR tutarında idari ücret ödenmesi gerekmektedir[10].
Bu programa başvuru için aranan diğer şartlar ise şu şekilde sayılabilir[11]:
- Gönüllü Kuruluşlar Komiseri’ne kayıtlı yerel bir hayırsever, kültürel, bilimsel, sanatsal, spor veya hayvan refahı ile ilgili STK’sına 2.000,00-€ bağışta bulunmak[12]
- Geçerli bir seyahat belgesine/pasaporta sahip olmak
- Malta genelindeki tüm riskleri kapsayan bir hastalık sigortası poliçesi yaptırmak
- Seyahat sigortasına sahip olmak
- Taşınmazın en az 5 yıl süreyle elde bulundurulması[13]
Başvuran kişi bir temsilci aracılığıyla başvuruda bulunacak ise temsilci olan kişinin geçerli bir yetkiye sahip olup olmadığı hususu dikkate alınmaktadır. Örneğin en az 150.000,00-EUR’luk kısmının finansal varlık olmak üzere asgari 500.000,00-EUR değerinde varlığa sahip olunması koşulu aranmaktadır[14].
- Sonuç
Bu program kapsamında verilecek sertifika, başvuru sahibine ve onun bakmakla yükümlü olduğu kişilere Malta’da süresiz oturum izni vermektedir. Süresiz oturum izni, ilk olarak 5 yıllık bir dönem olarak verilmektedir. 5 yılın sonunda idare tarafından yapılan değerlendirme ile süresiz oturum izni söz konusu olabilmektedir.
Bu programlar aracılığıyla Malta’da oturum izni alan yatırımcılar, Avrupa Birliği'nin sunduğu bir dizi avantajdan yararlanabilirler. Bu avantajlar arasında AB'nin serbest dolaşım hakkı, iş ve eğitim imkanlarına erişim, düşük vergi oranları ve yüksek yaşam kalitesi gibi olanaklar bulunmaktadır.
Saygılarımızla,
Gülaç Hukuk Bürosu
[1] 122 of 2021 – Malta Residence and Visa Programme (Amendment) Regulations, 2021 Government Gazette Of Malta No. 20,596– 26.03.2021 (Erişim Tarihi: 06.05.2024).
[2] Malta Permanent Residence Programme Regulations, eli/sl/217.26, https://legislation.mt/eli/sl/217.26/eng (Erişim Tarihi: 06.05.2024).
[3] Malta’nın güneyi; “Birżebbuġa”, “Bormla (Città Cospicua)”, “Il-Fgura”, “Ħal Għaxaq”, “Il-Gudja”, “Il-Kalkara”, “Ħal Luqa”, “Il-Marsa”, “Marsaskala”, “Marsaxlokk”, “L-Imqabba”, “Paola”, “Il-Qrendi”, “Ħal Safi”, “Santa Luċija”, “L-Isla (Città Invicta)”, “Is-Siġġiewi (Città Ferdinand)”, “Ħal Tarxien”, “Il-Birgu (Città Vittoriosa)”, “Ix-Xgħajra”, “Ħaż-Żabbar (Città Hompesch)”, “Iż-Żejtun (Città Beland)” ve “Iż-Żurrieq” adlı yerleşim yerlerini ifade etmektedir.
[4] “217.26”, m. 15/1,a.
[5] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Glossary:European_Economic_Area_(EEA) (Erişim Tarihi: 06.05.2024).
[6] “217.26”, m. 3 ile söz konusu kişiler “dependant” kelimesi ile ifade edilmek suretiyle tanımlamaya yer verilmiştir. Biz işbu bülten ile ilgili kişiler hakkında yapılan düzenlemeyi, bülten muhteviyatından mütevellit, ana başlıklar halinde paylaşmaktayız. Belirtilen kişilerde aranan kriterlerin her başvuran özelinde ayrıntılı olarak değerlendirilmesi gerekmektedir.
[7] “217.26”, “Fırst Schedule (regulations 9 and 11) Administrative fees and contributions Schedule”
[8] “217.26”, m. 3, "qualifying rented property" başlıklı tanımlamada belirtilmektedir.
[9] “217.26”, m. 3, "qualifying owned property" başlıklı tanımlamada belirtilmektedir. Bu hususta belirtmek gerekir ki bir önceki 217.18 sayılı düzenlemede 270.000,00-€ olan bedel bu düzenleme ile 300.000,00-€ olmuş, aynı yönde 320.000,00-€ olan bedel ise bu düzenleme ile 350.000,00-€ olmuştur. Yunanistan örneğinde gözlemlenen artış trendinin Malta tarafından da izlendiği anlaşılmakta ve bu durum yeni bir artışa karine teşkil etmektedir.
[10] “217.26”, “Fırst Schedule (regulations 9 and 11) Administrative fees and contributions Schedule” bölümünde belirtildiği üzere, 40.000,00-€ tutarın 10.000,00-€ kısmı başvuruyu takip eden bir ay içinde, geriye kalan 30.000,00-€ kısmı ise onay mektubunun gelmesini takip eden iki ay içinde ödenmesi gerekmektedir. Bununla birlikte devlet katkı payını ödemesi ve asıl başvuran ile birlikte başvuruda bulunacak kişilerin ödemesi gereken meblağlara yönelik ayrıntılı düzenlemelere “217.26” sayılı Yönetmeliğin “Fırst Schedule (regulations 9 and 11) Administrative fees and contributions Schedule” başlıklı bölümünde ayrıntılı olarak yer verilmektedir.
[11] 217.26”, m. 13. Program ile ilgili yasal düzenlemede olması gereken nitelikler belirtilirken hangi durumlarda başvuruların mümkün olmadığı belirtilmektedir.
[12] “217.26”, m. 3 "donation" başlıklı tanımlamada belirtilmektedir.
[13] “217.26”, m. 15/1,c.
[14] “217.26”, m. 9/2. Program ile ilgili yasal düzenlemede olması gereken nitelikler belirtilirken hangi durumlarda başvuruların mümkün olmadığı bilgileri yer almaktadır.