Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Hakkında Bilgi Bülteni
A. Giriş
3 Şubat 2021 tarihli 31384 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Ticari Reklam Ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”) ile 10.01.2015 tarihli ve 29232 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Ticari Reklam Ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nde (“Yönetmelik”) aldatıcı ticari uygulamalara ilişkin birtakım eklemeler yapılmış olup, işbu bilgi bülteninde bu değişikliklere değinilecektir.
B. Değişiklikler
Yapılan değişiklik ile tüketicilere sunulan bir malda birim fiyatını farklılaştıracak şekilde adet, uzunluk, ağırlık, alan, hacim ölçüleri ve benzeri unsurlarından birinde değişiklik yapılmasına rağmen, değişiklik yapılmadığı izlenimi uyandıran yanıltıcı ambalajlama uygulanması aldatıcı ticari uygulamalar kapsamına alınmıştır.
Bu itibarla bir üründe değişiklik yapılmasına rağmen ürünün ambalajını aynı bırakarak değişiklik yapılmadığı izlenimini uyandırılması halinde Yönetmelik çerçevesinde ihlal oluşacaktır. Örneğin, 200 gram olarak ve 20 Türk lirası bedelle satılan bir ürünün ambalajında değişiklik yapılmadan ürünün gramajını 180 gram’a düşürerek yine 20 Türk lirası bedelle satışa sunulması halinde birim fiyatın artması, ayrıca ambalaj boyutunun aynı kalması dolayısıyla tüketicinin yanıltılması aldatıcı ticari uygulama kapsamında kabul edilecektir.
C. Yaptırımlar
Oluşan ihlalin hukuki müeyyidesi ise 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da (“TKHK”) düzenlenmiştir.[1] TKHK uyarınca yukarıda yer alan ihlal ve benzeri haksız ticari uygulamaların tespiti halinde Reklam Kurulu tarafından,
>3 aya kadar ticari uygulama durdurulması ve/veya
>günümüz itibari ile ihlal başına 11.429,00-TL bedelinde idari para cezası uygulanması söz konusu olacaktır.
Ek olarak söz konusu aykırılığa sebep olan ürünün ülke genelinde satışa sunulmuş bir ürün olması ve ihlalin ülke genelinde gerçekleşmesi halinde ise Reklam Kurulu tarafından 114.326,00-TL bedelinde idari para cezasına hükmedilebilecektir. Yine söz konusu aykırılık reklam yolları ile gerçekleşmiş ise bu aykırılığın tespiti halinde reklamlara ilişkin yaptırımlar da uygulamaya geçirilebilecektir.
D. Sonuç
Değişiklik Yönetmeliği ile tüketicinin korunması yönünde önemli bir adım atılarak tüketicilerin gizli fiyat artışlarına maruz kalmaları riski azaltılmıştır. Tüketici yönünden söz konusu ihlallerin tespiti halinde gerekli mercilere ulaşarak söz konusu firmalar hakkında gerekli yaptırımların sağlanması imkânı oluşmuştur.
Saygılarımızla,
Gülaç Hukuk Bürosu
[1] Bkz. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun madde 77