Ağız ve Diş Sağlığı Hizmeti Sunulan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik Hakkında Bilgi Bülteni
A. Giriş
Tarihsel gelişim içerisinde insanlık varlığını devam ettirebilmek adına topluluk halinde yaşamayı tercih etmiştir. Topluluk halinde yaşamanın bir getirisi olarak ihtiyaçların ortak giderilmesi söz konusu olmuş, her bir insan yetkinlikleri doğrultusunda topluluğun bir ihtiyacını karşılamaya başlamıştır. Bu senaryonun ilk mesleklerin oluşum süreci olduğu düşünülmektedir.
Yıllar içerisinde toplum yapısının büyümesi ve karmaşık hale gelmesi ile meslekler çeşitlenmiş ve toplum için zorunluluk halini almıştır. Dünya üzerinde örgütlenme hareketleri ve ortak problemlere ortak çözümler bulma düşüncesi meslek üyelerinin de örgütlenmesine sebep olmuş ve tarihte bilinen ilk meslek örgütü 1540 yılında ilk meslek örgütü niteliğindeki yapı kurulmuştur.
Modern yaşam ve modern devlet içerisinde kimi meslek grupları doğrudan kamu düzeni ve toplum sağlığı ile ilgili hale gelmiş, bu durum mesleklerin yasal düzenlemeler ile sınırlarının belirlenmesi zorunlu hale gelmiştir. Bu doğrultuda meslek kanunları ve yönetmelikleri büyük önem arz etmeye başlamıştır.
Diş hekimleri, çalışma alanı itibari doğrudan toplum sağlığına hizmet etmekte olup daha çok özel sektörde gelişim gösteren bir meslektir. Bu doğrultuda yayınlanmış olan Ağız Ve Diş Sağlığı Hizmeti Sunulan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) diş hekimliği mesleği ve toplum sağlığı açısından önemli bir yere sahiptir. İşbu bilgi bültenimizde Yönetmelik ile getirilen önemli hususlara dikkat çekilecektir.
B. Yönetmelik İçeriğinde Yer Alan Önemli Hususlar
Öncelikle belirtmek isteriz ki bültenimizin konusu olan Yönetmelik ile 3/2/2015 tarihli ve 29256 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ağız ve Diş Sağlığı Hizmeti Sunulan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik (“Eski Yönetmelik”) yürürlükten kaldırılarak yayın tarihi olan 06.10.2022 tarihi itibari ile yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik’te ilk dikkat çeken husus, özel diş hastanesi statüsündeki sağlık kuruluşları Eski Yönetmelik kapsamında yer almazken bu Yönetmelik ile özel diş hastanesi niteliğindeki kuruluşlara ilişkin kurallar da düzenlenmiştir. Düzenlemelerde yer aldığı üzere özel diş hastaneleri :
- Toplam kapalı kullanım alanı iki bin beş yüz metrekareden büyük,
- En az yirmi beş adet muayene odası olması,
- En az yüz otuz metrekare büyüklüğünde hasta bekleme salonu ve yirmi beş ünitin üzerine ilave edilecek her bir ünit için beş metrekare alan eklenmesi,
- En az beş en fazla on beş gözlem yatağı bulunan gözlem ünitesi olması,
- Merkezî sterilizasyon ünitesi bulunması,
- Personel için binanın durumuna ve çalışan sayısına göre yeterli sayıda ve büyüklükte giyinme yerleri ve dinlenme odası ile kadın ve erkek ayrı ayrı olmak üzere en az iki adet tuvalet bulunması,
- Kadın ve erkek için ayrı ayrı olmak üzere en az iki adet tuvalet ile bu tuvaletlerden hariç ilgili mevzuatına uygun şekilde düzenlenmiş engelli tuvaleti olması,
- Dental radyoloji ünitesi bulunması
- Bütün katlarda hastanın tekerlekli sandalye ile taşınmasını sağlayacak şekilde uygun asansör ve sedye ile hasta taşımaya elverişli asansör olmak üzere en az iki asansör bulunması
- Otomatik olarak devreye giren ve elektrik projesinde hesaplanan kurulu gücün en az % 70’i oranında uygun güç ve nitelikte olan bir jeneratör ile genel anestezi müdahale ünitesi için kesintisiz güç kaynağı bulundurulması halinde kurulabilecektir.
Eski Yönetmelikte poliklinik açılmasında en az iki dişhekiminin ortaklığı gerekli iken Yönetmelik ile birlikte en az iki dişhekiminin çalışması şartıyla bir dişhekimi tarafından kurulan şirket tarafından da poliklinik açılabilmesi mümkün hale gelmiştir.Yönetmelik ile birlikte özel ağız ve diş sağlığı merkezlerinin %51’lik ortaklığının mutlaka diş hekimi olması yasal düzenleme altına alınmıştır.
Ağız ve diş sağlığı kuruluşu açılması Yönetmelik ile birlikte üç aşamalı bir sürece bağlanmıştır. Böylece yeni kurulacak kuruluşların muayenehane ve polikliniklere il sağlık müdürlüğü tarafından merkez ve hastanelere ise Sağlık Bakanlığı tarafından ön izin ve ruhsat verilecek, Müdürlük tarafından düzenlenecek faaliyet izin belgesi ile de sağlık hizmeti vermeye başlayabileceklerdir. Ancak Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce ruhsatlandırılmış sağlık kuruluşları fiziki gereklilikler bakımından ruhsatlandırıldığı tarihteki yönetmelik hükümlerine tabi olacağı belirtilmiştir.
Dişhekimlerinin çalıştıkları sağlık kuruluşları dışında kısmi çalışma yapmak istemeleri halinde, kısmi süreli çalışmaları aynı ilde ve toplam iki sağlık kuruluşunda çalışmakla sınırlandırılmıştır. Hastalardan tüm müdahaleler için rıza formu alınması zorunlu tutulmuş, reklam yapılması ve ilan veya bilgilendirme adı altında talep yaratmaya yönelik veya hastaları sağlık kuruluşlarına doğrudan ya da dolaylı olarak yönlendirmeye yönelik her türlü yayın yapılması yasaklanmıştır.
- Hasta Kayıtlarına İlişkin Düzenlemeler
Yönetmelik ile ağız ve diş sağlığı kuruluşlarının çalışma esaslarına ilişkin önemli bir değişiklik de hasta kayıtlarının tutulması aşamasında meydana gelmiştir. Eski yönetmelikte yer alan düzenlemelere göre dişhekimleri yaptıkları işlemleri protokol defterinde kayıt altında tutabileceği gibi dijital ortamlarda da bu süreci yürütmekteydi.
Yönetmelikte yer alan düzenleme ile birlikte artık diş hekimleri sağlık kuruluşlarına başvuran hastalara ait verileri elektronik ortamda kaydetmek. verilerin kaydedilmesi ve arşivlenmesi hususlarında Bakanlığın kayıt tescil sisteminde kayıtlı bir sağlık bilgi yönetim sistemi kullanılmak ile yükümlü hale gelmiştir. Hasta kayıtlarının elektronik ortamda tutulabilmesi için uyumlu hale gelinmesi gereken son tarih 01.03.2023 olarak belirlenmiştir.
C. Genel Değerlendirme ve Sonuç
Yönetmelik ile birlikte diş hekimliği ve ağız ve diş sağlığı kuruluşlarının kurulması ve çalışması hakkında pek çok yenilik ve değişiklik getirilmiştir. Değişikliklerin uygulanması, uyum sağlanması ve başvuru prosedürlerine ilişkin detaylar hakkında detaylı bilgi almak için ofisimizle iletişime geçebilirsiniz.
Saygılarımızla,
Gülaç Hukuk Bürosu